2. Kanalplanene begynner å ta form
Det var vel omtrent rundt sommerstid at jeg begynte med de første, flyktige planene om å realisere kanaldrømmen. Jeg slet fælt med å finne litteratur om emnet, trålet nettet og fikk tak i en lovende tittel: "The European Waterways. A User's Guide". Den var det den ga seg ut for å være, en gjennomgang av de praktiske sidene ved kanalferd, og sånn sett en gullgruve. Men kanalene og elvene selv var ikke beskrevet.Etter mer leting fant jeg en ny, enda mer lovende tittel: "European Waterways: Map & Concise Directory". Og nå begynte jeg virkelig å få fot. Her hadde jeg fått fatt på det rette planleggingsredskap og brukte det til å klekke ut de villeste planer: Donau til Svartehavet og deretter Don-Volga og ut i Østersjøen på Neva. Interessen for akkurat den ruten ebbet ut da jeg oppdaget hvor langt det var, og den ble endelig forlatt da jeg skjønte at russerne forlangte at selv små motorbåter må betale en liten formue for los på hele strekningen. Noen alternativ rute mellom Svartehavet og Østersjøen har i hvert fall ikke jeg funnet. Det ser ut som om det går en vannvei fra Svartehavet gjennom Ukraina - Hviterussland - Polen, men den er beskrevet som dårlig vedlikeholdt og til overmål stengt av en demning i Hviterussland.
Uansett - strekningen Nesodden-Svartehavet er på godt 2900 nautiske mil, og selv om jeg hadde gått åtte timer hver dag med en snittfart på 5 knop, ville den turen ha tatt omtrent halvannen måned, med nødvendige pauser det dobbelte. I hvert fall. Så jeg vendte meg i stedet mot Middelhavet og en rute på halve lengden.
Trave/Elbe-Lübeck-Kanal, Elbe-Seitenkanal og Mittellandkanal |
Ruten går hovedsakelig gjennom Tyskland og Frankrike (med en fransk visitt til Luxembourg) og tar til ved elven Trave nord for Lübeck. Derfra går turen videre som følger:
Trave/Elbe-Lübeck-Kanal 94 km (Alle vannveiene i Europa er "kilometriert" - altså kilometer snarere enn nautiske mil)
Elbe-Seiten-Kanal 115 km
Mittellandkanal 233 km
Dortmund-Ems-Kanal 109 km
Rhein-Herne-Kanal 45 km
Rhein (Duisburg-Koblenz) 188 km
Mosel/Moselle 242 km
Canal des Vosges 122 km
Sâone 365 km
Rhône 266 km
Petit Rhône/Canal du Rhône a Sète 92 km
Til sammen 1871 km eller ca 1000 nautiske mil. I tillegg kommer transportetappen fra Nesodden til Travemünde på ca 350 nautiske mil. Altså rundt regnet 1350 nm. Med en snittfart på 5 knop og 8 timers seiløkter vil jeg trenge omlag 40 døgn hvis jeg går i ett. For å få turen til å gå opp med planlagt retur i år, kan jeg tillate meg 60 døgn hver vei. Problemet er å manøvrere motstrøms opp Rhône og Saône. Der kan strømmen gå så stri at fremdriften ikke en gang gir styrefart. Alternativet er å gå ut i Biscaya fra Garonne og styre forsiktig langs land nordover til Le Havre hvor jeg kommer inn igjen i kanalsystemet.
Det er mye som må gjøres
på forhånd, men først må isen på fjorden gå og aller helst også all
snøen. Blant annet må alle bauger og kanter være beskyttet med fendere
som må sikres mot å gli opp i kontakt med sluseveggene. Det er en
alvorlig og møysommelig jobb. De må dessuten ha et ekstra vern på sidene
i form av en lang trestige og en like lang planke som i påkommende
tilfeller dessuten hhv. skal brukes til å entre ekstra høye kanalkanter
og som landgang der grunner gjør det umulig å legge til helt inntil
bredden. Man skal altså gå planken.
Så må alle store og små nødvendige gjøremål som alltid må gjennomføres - få båten på land og spyle den ren, sette inn med bunnstoff og eventuelt reparere rifter, olje- og filterskift, nytt kjølevann og mange andre detaljer.
I mellomtiden har jeg avlagt nødvendige sertifikater for å ferdes i motorbåt i utlandet: VHF-sertifikat for å kunne bruke radioen, avlagt CEVNI-prøve som gjør meg skikket til å forstå trafikkreglene og -skiltene i kanalene, samt båtførerprøven. Internasjonalt båtførerbevis, ICC, må jeg også ha. Det er en praktisk prøve som jeg skal ta i mars. Så jeg regner med å være godt rustet når det nærmer seg avgang, rundt 15. april.
Men først må jeg altså ut Oslofjorden og ned langs den lange svenske vestkysten (som egentlig peker like mye mot sør) før jeg snur langs østsiden av de danske øyene utenfor Sjælland og tøffer inn mot Travemünde rundt 1. mai. Det er ingen liten tur - omlag 350 nautiske mil på kryss og tvers gjennom norsk og svensk skjærgård. Jeg har kladdet en rute som kan åpnes i Google Earth for den som er interessert i sånt. Som sagt, en kladd, så ruten kolliderer her og der med holmer og odder.
Men nei, det gikk ikke, gitt. Jeg har lett og lett ettr en måte å lage koblinger til Google Earth-filer på (i formatetet .kml eller .kmz) men forgjeves. Jaja. Det blir en slags film hvor man flyr en kilometer over ruten. Ikke noe Oscar-materiale. De fleste vil nok gå før forestillingen er over. Mer siden!
Trave/Elbe-Lübeck-Kanal 94 km (Alle vannveiene i Europa er "kilometriert" - altså kilometer snarere enn nautiske mil)
Elbe-Seiten-Kanal 115 km
Mittellandkanal 233 km
Dortmund-Ems-Kanal 109 km
Rhein-Herne-Kanal 45 km
Rhein (Duisburg-Koblenz) 188 km
Mosel/Moselle 242 km
Canal des Vosges 122 km
Sâone 365 km
Rhône 266 km
Petit Rhône/Canal du Rhône a Sète 92 km
Mittellandkanal til Rhinen |
Til sammen 1871 km eller ca 1000 nautiske mil. I tillegg kommer transportetappen fra Nesodden til Travemünde på ca 350 nautiske mil. Altså rundt regnet 1350 nm. Med en snittfart på 5 knop og 8 timers seiløkter vil jeg trenge omlag 40 døgn hvis jeg går i ett. For å få turen til å gå opp med planlagt retur i år, kan jeg tillate meg 60 døgn hver vei. Problemet er å manøvrere motstrøms opp Rhône og Saône. Der kan strømmen gå så stri at fremdriften ikke en gang gir styrefart. Alternativet er å gå ut i Biscaya fra Garonne og styre forsiktig langs land nordover til Le Havre hvor jeg kommer inn igjen i kanalsystemet.
Den sørligste del av ruten |
Så må alle store og små nødvendige gjøremål som alltid må gjennomføres - få båten på land og spyle den ren, sette inn med bunnstoff og eventuelt reparere rifter, olje- og filterskift, nytt kjølevann og mange andre detaljer.
I mellomtiden har jeg avlagt nødvendige sertifikater for å ferdes i motorbåt i utlandet: VHF-sertifikat for å kunne bruke radioen, avlagt CEVNI-prøve som gjør meg skikket til å forstå trafikkreglene og -skiltene i kanalene, samt båtførerprøven. Internasjonalt båtførerbevis, ICC, må jeg også ha. Det er en praktisk prøve som jeg skal ta i mars. Så jeg regner med å være godt rustet når det nærmer seg avgang, rundt 15. april.
Men først må jeg altså ut Oslofjorden og ned langs den lange svenske vestkysten (som egentlig peker like mye mot sør) før jeg snur langs østsiden av de danske øyene utenfor Sjælland og tøffer inn mot Travemünde rundt 1. mai. Det er ingen liten tur - omlag 350 nautiske mil på kryss og tvers gjennom norsk og svensk skjærgård. Jeg har kladdet en rute som kan åpnes i Google Earth for den som er interessert i sånt. Som sagt, en kladd, så ruten kolliderer her og der med holmer og odder.
Men nei, det gikk ikke, gitt. Jeg har lett og lett ettr en måte å lage koblinger til Google Earth-filer på (i formatetet .kml eller .kmz) men forgjeves. Jaja. Det blir en slags film hvor man flyr en kilometer over ruten. Ikke noe Oscar-materiale. De fleste vil nok gå før forestillingen er over. Mer siden!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar